The Innovation Center at Canadian School Querétaro developed an impactful project with the 3rd-grade students: “The Scientific World of Women’s Discoveries”, a podcast that not only celebrates the achievements of women in science but also helped students develop technological-creative research skills through a multidisciplinary process. This initiative aligns with the Alberta curriculum objectives, integrating technology, creativity, and critical thinking at every stage of the learning process. Over two months, students explored the cultural impact on science by researching the lives and contributions of women scientists from Latin America, Asia, and Europe, while also honing their creative writing and content structuring abilities by drafting narrative scripts designed to engage their audience.
The podcast creation process involved using advanced technological tools that promoted essential technical skills. Students worked in the Media Center’s recording booth, using ProTools to understand sound waves and improve audio quality. They also edited their podcast to craft a clear and compelling narrative. Additionally, they used GarageBand to compose and record the intro and outro music, later voting on the pieces that best reflected the project’s spirit. This experience not only helped students achieve key objectives, such as critical thinking, effective communication, collaboration, and digital literacy, but also gave them the opportunity to express complex ideas in an accessible and engaging way. The success of this project was made possible by the combined efforts of the Grade 3 teachers, Media Center staff, and Innovation Center teachers, who guided the students every step of the way, making it a true tribute to International Women’s Day.
You can listen to the podcast in SPOTIFY by clicking the link.
___________________________________________________________________________________
“El Mundo Científico de los Descubrimientos de Mujeres” — Un Podcast de Nuestros Estudiantes de 3° Grado
El Innovation Center de Canadian School Querétaro desarrolló un proyecto impactante con los estudiantes de tercer grado: “El Mundo Científico de los Descubrimientos de Mujeres”, un podcast que no solo celebra los logros de las mujeres en la ciencia, sino que también permitió a los estudiantes desarrollar habilidades tecnológicas, creativas e investigativas mediante un proceso multidisciplinario. Esta iniciativa se alinea con los objetivos del currículo de Alberta, integrando tecnología, creatividad y pensamiento crítico en cada etapa del aprendizaje.
Durante dos meses, los alumnos exploraron el impacto cultural en la ciencia investigando las vidas y contribuciones de científicas de América Latina, Asia y Europa, mientras fortalecían su escritura creativa y estructuración de contenidos a través de la redacción de guiones narrativos diseñados para captar la atención de su audiencia.
El proceso de creación del podcast involucró el uso de herramientas tecnológicas avanzadas que fomentaron habilidades técnicas esenciales. Los estudiantes trabajaron en la cabina de grabación del Media Center utilizando ProTools para entender las ondas sonoras y mejorar la calidad del audio. También editaron sus podcasts para construir una narrativa clara y atractiva. Además, utilizaron GarageBand para componer y grabar la música de entrada y salida, votando posteriormente por las piezas que mejor representaban el espíritu del proyecto.
Esta experiencia no solo les permitió alcanzar objetivos clave como el pensamiento crítico, la comunicación efectiva, el trabajo colaborativo y la alfabetización digital, sino que también les brindó la oportunidad de expresar ideas complejas de manera accesible y atractiva.
El éxito de este proyecto fue posible gracias al esfuerzo conjunto de los docentes de tercer grado, el equipo del Media Center y los maestros del Innovation Center, quienes acompañaron a los estudiantes en cada paso del proceso, convirtiéndolo en un verdadero homenaje al Día Internacional de la Mujer.
Puedes escuchar el podcast en SPOTIFY haciendo clic en el siguiente enlace.