In our children’s school life, there will be moments of play, disagreements, and sometimes conflicts. These experiences are natural and an essential part of their development. Far from being obstacles, they are valuable opportunities to learn, grow, and strengthen relationships.

Yet as adults, it’s important to pause and reflect: Have we ever criticized or judged one of our child’s classmates? Have we ever contributed—perhaps without realizing it—to spreading rumors about a child or teenager?

When this happens, we are sending powerful messages to our children: that judging is acceptable, that pointing fingers is normal, and that exclusion is valid. The truth is that no child deserves to carry labels or become the subject of adult conversations.

Conflict as a Teacher

At Canadian School, we firmly believe that conflicts are not enemies—they are teachers. Through them, children develop essential skills such as:

  • Solving problems creatively.
  • Expressing themselves assertively.
  • Asking for help when they need it.
  • Putting themselves in someone else’s shoes. 

This is how we bring to life the values of The Canadian School Way: Responsibility, Respect, Honesty, Love, Cooperation, and Empathy.

Our Role as Adults

Every child is unique, with strengths and areas for growth. Our role as adults is to guide and support them—not to judge them.

When we point fingers or fuel rumors, conflicts grow bigger. What could have been solved through dialogue and proper follow-up at home and at school turns into a social judgment.

Let’s remember: children are still learning how to build relationships, and we are the mirror they look into.

Working Together

At some point, every child will make mistakes. The real question is:

  • Do we want them to be labeled and judged?
  • Or do we want them to be supported, listened to, and guided to grow?

When families and schools work together, the results are truly transformative:

  • Every child is seen.
  • Every child is supported.
  • Every child receives guidance and care.

This ensures that each experience becomes a meaningful learning opportunity.

An Invitation to Our Community

As an educational community, let us commit to:

  • Not judging.
  • Not labeling.
  • Not spreading rumors. 

Instead, let’s accompany our children. Because only through empathy, compassion, and respect will they develop the tools they need for life.

At the end of the day, the most important question for us as parents and educators is simple:

What if it were my child?

With appreciation and the conviction that it takes a whole community to educate children,

Miss Gaby Castellanos
Head Principal
Canadian School Querétaro

___________________________________________________________________

El valor de los conflictos en la formación de nuestros hijos

En la vida escolar de nuestros hijos habrá momentos de juego, de desacuerdos y, a veces, de conflictos. Estas experiencias son naturales y forman parte de su desarrollo. Lejos de ser un obstáculo, cada situación es una oportunidad valiosa para aprender a convivir, crecer y fortalecerse.

Sin embargo, como adultos, conviene detenernos a reflexionar: ¿alguna vez hemos criticado o juzgado a un compañero de nuestros hijos? ¿Hemos contribuido, incluso sin darnos cuenta, a difundir rumores alrededor de un niño o adolescente?

Cuando esto sucede, enviamos mensajes muy potentes a nuestros hijos: que juzgar está bien, que señalar es aceptable, que excluir es válido. La realidad es que ningún menor merece cargar con etiquetas ni convertirse en tema de conversación entre adultos.

Conflictos que enseñan

En Canadian School creemos firmemente que los conflictos no son enemigos, sino maestros. A través de ellos, los niños desarrollan habilidades esenciales como:

  • Resolver problemas de manera creativa.
  • Expresarse con asertividad.
  • Pedir ayuda cuando la necesitan.
  • Ponerse en el lugar del otro.

De esta manera, ponemos en práctica los valores de The Canadian School Way: Responsabilidad, Respeto, Honestidad, Amor, Cooperación y Empatía.

Nuestro rol como adultos

Cada niño es único, con fortalezas y áreas de oportunidad. Nuestro papel como adultos es acompañarlos y guiarlos, no juzgarlos.

Cuando señalamos públicamente o alimentamos rumores, el conflicto se magnifica. Lo que pudo resolverse con diálogo y con el seguimiento adecuado en casa y en la escuela, se convierte en un juicio social.

Recordemos: los niños están aprendiendo a relacionarse, y nosotros somos el espejo en el que se miran.

Trabajando en conjunto

En algún momento, todos los niños se equivocarán. Entonces, la pregunta clave es:

  • ¿Queremos que sean señalados y etiquetados?
  • ¿O que sean acompañados, escuchados y guiados para crecer?

Cuando escuela y familias trabajamos juntos en este camino, el resultado es transformador:

  • Todos los niños son vistos.
  • Todos los niños son acompañados.
  • Todos los niños reciben guía y cuidado.

Así aseguramos que cada experiencia se convierta en un aprendizaje significativo.

Una invitación a la comunidad

Como comunidad educativa, asumamos este compromiso formativo:

  • No juzguemos.
  • No etiquetemos.
  • No difundamos rumores.

Acompañemos. Solo a través de la empatía, la compasión y el respeto lograremos que nuestros hijos desarrollen las herramientas necesarias para la vida.

Al final, la pregunta más importante que debemos hacernos como padres y educadores es muy sencilla:

¿Y si fuera mi hijo o mi hija?

Con aprecio y la convicción de que se necesita de toda una comunidad para educar a los niños,

Miss Gaby Castellanos
Directora General
Canadian School Querétaro